Hoe krijg je meer grip op je business?

aug
15
Posted by Roald
in Blog

Business modelHoe krijg je meer grip op je business?

Er zijn ondernemers en managers die meten alles, echt alles. Wat ze daarna met die data doen is vaak de vraag maar ze hebben cijfers en overzichten. Andere ondernemers of managers meten niks, doen alles op gevoel. Vragen soms wat bij de afdeling administratie of bij accountant maar hebben bedrijfsmatig maar weinig overzicht.
Of je nu een starter bent, een oude rot in het vak of een nieuw idee aan je business plan wilt toevoegen… Creëer overzicht!

Hoe krijg je beter grip op je business? Allereerst door overzicht te creëren.  Wie zijn m’n klanten, wat is mijn doelgroep? Via welke kanalen bereik ik ze? Waar verdien ik geld mee? Waar geef ik het aan uit? Wat kost het? Een manier om een helder beeld te krijgen is door een business model canvas in te vullen. Dit geeft snel overzicht en de mogelijkheid om te gaan sturen en aanpassen.
Is dit lastig? Nee, helemaal niet. Sterker nog, voor de meeste business cases is het binnen 30 tot 45 minuten in te vullen…  Benieuwd hoe zo’n model er voor jou uitziet? Download nu de link en dan vullen we hem samen in.  Tip! Het werkt beter als je hem uitprint.

Download hier het Business-Model-Canvas (pdf)

1. Customer Segments
Welke specifieke klanten/groepen bedienen je? Wat zijn de behoeften van deze klanten?

2. Value Proposition
Welk onderscheiden vermogen bied je? Welke problemen los je op? Welke waarde voeg je toe?
Dit kunnen huidige als toekomstige behoeftes zijn. Waarom zouden deze klanten zaken met jou willen/moeten doen?  En niet met iemand anders?

3. Customer Relationships
Hoe onderhoud je de contacten met de verschillende klanten? Wat voor soort relatie/contact heb je.
Op welke manier onderhoud je contact met je specifieke klanten segment. (bezoek/winkel/website/kantoor/telefoon/email/nieuwsbrief)

4. Channels
Hoe bereik je deze klanten? Via welke kanalen worden de klanten op de hoogte gehouden van het aanbod? Via welk kanaal hebt ik het grootste bereik of heb ik het meeste rendement.

5. Revenue Streams
Waar verdienen wij nu ons geld mee? Voor welke dienst of aanbod is de klant bereid (het meeste) te betalen. Welke levert het meeste rendement op? En in de toekomst?

6. Key Resources
Welke hulpbronnen heb je nodig om je waarde propositie te creëren? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen? Denk hierbij aan kennis, opleiding of scholing. Gereedschap of vervoer maar ook infrastructuur.

7. Key Activities
Op welke hoofdactiviteit focus je? Wat is je aanbod? Welk aanbod is essentieel om je waarde aan de klant te creëren of te versterken? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen?

8. Partners
Welke samenwerking is nodig om het aanbod te maken of te creëren? Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn? Denk hierbij aan leveranciers maar ook samenwerkingsverbanden en zakenpartners.

9. Cost Structure
Welke kosten zijn essentieel om jouw business model te laten functioneren? Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar? Welke kosten zijn vast, welke zijn variabel? (huisvesting/vervoer/webhosting/telefoon etc.)

Het mooie van het business model canvas is dat je hem kan teruglezen als een verhaal. Eigenlijk je business propositie:
Ik Roald Ploegmakers richt mij op ondernemers, zelfstandige managers en MKB bedrijven. Ik doe dit als ondernemerscoach en kom in contact met mijn klanten via mijn netwerk, mijn website, Linkedin, congressen en Google adwords. Ik houd mijn (mogelijke) klanten op de hoogte via deze kanalen en bied ze inspiratie en informatie. Ik gebruik persoonlijk contact als voornaamste contactmoment maar gebruik ook posts en nieuwsbrieven om contact met mijn klanten te onderhouden. Mijn onderscheiden vermogen is dat ik maatwerk lever en veel waarde hecht aan persoonlijk contact en de vooruitgang van de klant, ik voel me betrokken. Ik doe dit door mijn praktijk en theoretische kennis te combineren…. Ik maak gebruik van ….. Mijn voornaamste activiteiten zijn….. Mijn voornaamste leveranciers en samenwerking heb ik met… Mijn vast kosten zijn… en de variabele… etc. etc.

Ik heb hem nu in de ik vorm geschreven maar dit kan natuurlijk ook “wij” zijn als het om een bedrijf gaat. Het model biedt de mogelijkheid om resultaatgericht, met leiding, je business model te vernieuwen. Snel wordt duidelijk wat er niet toe doet en waar geen energie meer ingestoken moet worden. Welke kosten volstrekt overbodig zijn.
Het business model canvas werkt ook goed voor een afdeling binnen een bedrijf. Je krijgt zo je speerpunten helder en heb je overzicht.

Succes!
Kan ik je erbij helpen?? Bel of mail me, je kan ook reageer op dit artikel!

Bekijk hier een overzichtelijke en korte uitleg (engels)

 

 

Comments are closed.

Copyright © 2018 .

Roald Ploegmakers Consultancy & Advies   -   Rotterdam   -   Tel: +31 (0)6 51 75 49 45   -   Mail: info@roaldploegmakers.nl