Virtual reality shopping krijgt meer en meer vorm

nov
20
Posted by Roald
in Blog

Virtual reality shopping krijgt meer en meer vorm.

De mogelijkheden van Virtual reality shopping zijn bijna onuitputtelijk, het gaat een nieuwe dimensie geven aan online shoppen. Aanbieders krijgen de kans om maatwerk “on the spot” te tonen en kopers weten vooraf exact wat ze bestellen. Volvo gaat de Microsoft Hololens in zetten bij aankoop van een auto. Het stelt de verkopende partij in staat om de klant real time de gemaakte kleuren combinatie te tonen. Hoe ziet het leer eruit? wat voor soort materiaal staat mooi bij het geborstelde aluminium? met of zonder sfeer LED verlichting kopen?? Er hoeft dus minder geïnvesteerd te worden in fysieke voorraad om de klant te laten zien wat hij koopt.  en dit alles door het inzetten van virtual reality, de klant zit figuurlijk al in het product. Bij verkoop lijkt zo een fluitje van een cent,…. je kan de klant laten zien en beleven wat hij krijgt. Veel overtuigender dan een brochure of statisch webpagina. Tevens een meerwaarde om de klant naar de showroom te laten gaan.

Ford bood passanten op de auto Rai in 2015 de mogelijkheid om een testrit te maken in een virtuele omgeving door de Oculus rift bril te gebruiken. Bezoekers waande zich in een andere wereld en grepen in het rond naar bedieningsknoppen “die er niet waren”, een levensechte omgeving werd voorgeschoteld.

De bovenstaande voorbeelden zijn slechts een aantal voorbeelden van mogelijkheden bij auto’s. Denk eens aan kleding? “virtueel” passen met een maatwerk “pas lichaam “die je bij verschillende aanbieders kan gebruiken! Schoenen passen op dezelfde manier, geen consumenten meer die voor de zekerheid twee maten bestellen en waar de retailer al van weet dat hij er gegarandeerd één van retour krijgt! Dit virtueel passen kan één van de oplossing zijn voor het hoge percentage retouren in de fashion branche. Directe besparing op de verzending en de gratis retouren… Bijkomend voordeel, goed voor het milieu want minder volume en minder vervoersbewegingen.

Het wachten is nu op de techniek, de markt stapt niet in voordat er een goed werkend apparaat is dat ook nog eens betaalbaar is. De gaming industrie loopt voorop en zal virtual reality als eerste grootschalig omarmen. Hier het volledige artikel over de Microsoft Hololens die Volvo gaat inzetten in zijn showrooms op nu.nl http://www.nu.nl/gadgets/4168624/volvo-laat-klanten-testritje-maken-met-hologrammenbril-hololens.html

Ik schreef al eerder over de mogelijkheden van Virtual reality shopping, ook wel 3D shopping genoemd in mijn artikel uit 2014: http://www.roaldploegmakers.nl/blog/virtual-reality-shopping/ en zal de ontwikkelingen op de voet blijven volgen!

Comments are closed.

Copyright © 2018 .

Roald Ploegmakers Consultancy & Advies   -   Rotterdam   -   Tel: +31 (0)6 51 75 49 45   -   Mail: info@roaldploegmakers.nl