Winkelstraat niet klaar voor digitale consument

feb
20
Posted by Roald
in Blog

Winkelstraat niet klaar voor digitale consumentWinkelstraat niet klaar voor digitale consument
Door: Redactie Emerce  Bron: www.emerce.nl

Om winkelstraten en -gebieden klaar te maken voor de klant in 2020 is integrale samenwerking nodig. De volledig digitaal georiënteerde consument biedt juist voor winkels en winkelstraten heel veel kansen. Maar dan moet trefzeker ingespeeld worden op de veranderende consumentenbehoeften. Tot die conclusie komt de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van het onderzoeksprogramma Shopping2020.

In te veel gemeenten ontbreekt het volgens de expertgroep nog aan een visie op de toekomst van de winkelstraat. Retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers, ontwikkelaars en vele anderen moeten de handen krachtig ineen slaan, want al deze partijen spelen een belangrijke rol in deze opdracht. Bij dit proces is de supervisie en verbindende rol van de lokale overheid nodig. Ten onrechte wordt nog altijd verondersteld dat de markt het zelf kan regelen.

Als dit proces op zijn beloop wordt gelaten, zijn de maatschappelijke gevolgen enorm, stellen de experts in hun studie. Dat uit zich in toenemende leegstand, onaantrekkelijke steden en dorpen, verloedering en sociale onveiligheid.

Gemeenten moeten een actieprogramma ‘Winkelgebied 2020’ ontwikkelen. Dat moet als kompas dienen om een complexe situatie met talloze belangen en betrokkenen in beweging en op koers te krijgen. Alle experts zijn ervan overtuigd dat consumenten winkelgebieden ook in de nabije toekomst graag blijven bezoeken. Off- en online winkelen zullen in 2020 zijn verweven en gaan naadloos in elkaar over: er is sprake van total retail.

Ter inspiratie heeft de expertgroep vijf (winkel)plekken omschreven die in 2020 kansrijk zijn voor retailers. Optimale aantrekkingskracht ontstaat door meer belevingswaarde toe te voegen aan stadscentra (Surprise & Shop) en het verhogen van het serviceniveau in wijkwinkelcentra (Service & Shop).

Plekken die nu nog (te) beperkt in beeld zijn, maar wel veel potentie hebben, zijn high traffic locaties als stations en vliegvelden (Travel & Shop), plaatsen waar veel mensen werken of studeren (Work & Shop) en plekken waar een ‘verhaal’ de aantrekkingskracht op de bezoeker genereert, zoals een evenement of thematisch winkelpark (Story & Shop).

De expertgroep pleit ook voor meer flexibiliteit in regelgeving, waardoor bijvoorbeeld combinaties van horeca en retail een kans krijgen. Nu werkt het regelsysteem defensief, terwijl offensief het credo moet zijn. Bestemmingsplannen moeten combinaties van functies in de binnenstad faciliteren in plaats van hinderen. Het proces dat op gang moet komen, vraagt ook flexibiliteit van andere partijen. Verhuurders moeten kortere huurperiodes accepteren en retailers moeten zich voorbereiden op snellere wisselingen van locaties.

Het rapport van de expertgroep Politiek-Juridisch van Shopping2020 is voor iedereen gratis te downloaden.

Comments are closed.

Copyright © 2018 .

Roald Ploegmakers Consultancy & Advies   -   Rotterdam   -   Tel: +31 (0)6 51 75 49 45   -   Mail: info@roaldploegmakers.nl